Αρχιεπισκόπου Μακαρίου 26, Κόρινθος 201 00

Αρχιεπισκόπου Μακαρίου 26, Κόρινθος 201 00

.

.

.

.

.

.

Παρασκευή, 16 Ιουνίου 2017

East Med: Η στρατηγική απάντηση Ελλάδας- Κύπρου - Ισραήλ

 17 Ιουνίου 2017

East Med: Η στρατηγική απάντηση Ελλάδας- Κύπρου - ΙσραήλΗ ατζέντα της τρίτης κατά σειρά συνάντηση κορυφής Ελλάδας- Κύπρου – Ισραήλ στην Θεσσαλονίκη την Πέμπτη 15 Ιουνίου, ήταν βέβαια πλούσια. Θέματα ασφάλειας, οι εξελίξεις στο θέατρο πολέμου της Εγγύς και Μέσης Ανατολής, το ζήτημα του εμπάργκο στο Κατάρ, το Ιράν και οι ενδο-ισλαμικές σχέσεις. Ένα ωστόσο θέμα στην ατζέντα από μόνο του θα ήταν αντικείμενο πολλών τέτοιων συναντήσεων. Η κατασκευή και η λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου East Med, το project του μέλλοντος και η βασική επένδυση στον ενεργειακό τομέα που θα έθετε τις εμπλεκόμενες χώρες σε παγκόσμια τροχιά στον 21ο αιώνα. 

Η αρχή ήδη έχει γίνει με την υπογραφή συμφωνίας στην προηγούμενη ,δεύτερη συνάντηση κορυφής στο ΙσραήλΗ αρχή ήδη έχει γίνει με την υπογραφή συμφωνίας στην προηγούμενη ,δεύτερη συνάντηση κορυφής στο Ισραήλ. Στο εξής οι τριμερείς αυτές συζητήσεις θα έχουν να κάνουν με τις εκτιμήσεις και προσαρμογές του τεχνικού μέρους της πρώτης φάσης της κατασκευής του κολοσσιαίου αυτού έργου. Μελέτες βιωσιμότητας, μελέτες τεχνικές, μελέτες επί των υλικών, μελέτες επί των τριών σταθμών συμπίεσης, σεισμικές μελέτες, προβολές των τιμών φυσικού αερίου μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα και τελικά κατάληξη στο σχήμα χρηματοδότησης του έργου. 

Για α κατανοήσει κάποιος το εύρος αυτού του εγχειρήματος αρκεί, σε πρώτη δόση η ανάγνωση του παρακάτω πίνακα με τα επίσημα αποθέματα φυσικού αερίου όπως αυτά έχουν καταγραφεί στην Ανατολική Μεσόγειο σε δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.



Είναι προφανές πώς πρόκειται στο σύνολό του για έναν τεράστιο ασκό ,η καλύτερα για ένα σύνολο ασκών φυσικού αερίου με πρώτο σε αποθέματα αυτά του Αιγυπτιακού ΖΟΡ και δεύτερο εκείνο του ΛΕΒΙΑΘΑΝ στο Ισραήλ. Τα αποθέματα στο οικόπεδο ΑΦΡΟΔΙΤΗ της Κύπρου λειτουργούν συμπληρωματικά αλλά αναμένονται και τα αποτελέσματα των ερευνών στα υπόλοιπα οικόπεδα εντός της Κυπριακής ΑΟΖ. Στις 15 Ιουλίου έχει προγραμματιστεί το test καύσης στο δυτικότερο οικόπεδο αυτής της ΑΟΖ στο οποίο έχει πραγματοποιήσει γεώτρηση η γαλλική TOTAL. Παρατηρεί κανείς την εγγύτητα των κοιτασμάτων (σε πορτοκαλί χρώμα) που μοιράζονται μεταξύ των τριών ΑΟΖ (Αιγύπτου, Κύπρου και Ισραήλ). Η εγγύτητα αυτή αναγκάζει και τις παραγωγές χώρες να συζητήσουν κοινές στρατηγικές διακίνησης και εμπορίας καθώς και τις παραγωγές ιδιωτικές εταιρείες που έχουν αναλάβει και επενδύουν στις γεωτρήσεις να πράξουν το ίδιο. 


(Γιγαντιαία κόστη και τεχνικές προκλήσεις)

Είναι σαφές πώς η κατασκευή του αγωγού EASTMED αποτελεί εκ της συλλήψεώς του έναν άθλο. Πρόκειται για έναν αγωγό 2.200 χιλιομέτρων, υποθαλάσσιο που σε ορισμένα σημεία θα ποντιστεί σα βάθη άνω των 3000 μέτρων. Πρόκειται για μία μοναδική κατασκευή παγκοσμίως. Το συνολικό κόστος ανέρχεται κατά προσέγγιση ,στο σύνολο των υποδομών σε 6 με 7 δις ευρώ, κόστος γιγαντιαίο η απόσβεση του οποίου εξαρτάται άμεσα από τις διεθνείς τιμές υδρογονανθράκων.

Εξ όσων προέκυψε από την τριμερή συνάντηση της Θεσσαλονίκης, οι τεχνικές και οικονομικές μελέτες κρίνονται θετικές ως προς την οικονομική βιωσιμότητα του έργου. 

Ο αγωγός αυτός θα έχει «τρία πατήματα» . Το πρώτο στη θέση Βασιλικός της Κύπρου (πλησίον της Λεμεσού) , το δεύτερο στην Κρήτη και το τρίτο στην Νότιο Πελοπόννησο. Από εκεί δια μέσου της Δυτικής Ελλάδας θα φθάσει στην ένωση του με τον εξ ανατολών κατασκευαζόμενο αγωγό ΤΑΡ, που θα εξυπηρετεί τα αποθέματα του Αζερμπαϊτζάν και που θα διατρέχει την Τουρκία έως τον Έβρο. Έχει προβλεφτεί μία διακλάδωση – ένωση με την Αλεξανδρούπολη στην ακτή της οποία κατασκευάζεται η off shore εγκατάσταση υποδοχής υγροποιημένου αερίου που θα έρχεται με πλοία τύπου LNG η πλέον με αυτά νέας τεχνολογίας CNG από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου. Οι ποσότητες αυτές θα τροφοδοτούν τον αγωγό ΤΑΡ. 

Το σύνολο του διακινούμενου όγκου φυσικού αερίου προορίζεται για την αγορά της Ευρώπης μέσω υποθαλάσσιου αγωγού από τις ακτές της Ηπείρου στις δυτικές ακτές της Ιταλίας (ΟΤΡΑΝΤΟ) αλλά προβλέπονται και ενδεχόμενες διακλαδώσεις ,βλέπε προεκτάσεις προς τα Δυτικά Βαλκάνια και βορείως προς Βουλγαρία. 

Ο στρατηγικός σκοπός είναι η μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο η οποία μέχρι και σήμερα είναι απόλυτη. Στον παρακάτω χάρτη παρατηρούμε την πορεία του EastMed καθώς και την προοπτική σύνδεσης του μελλοντικά με άλλους αγωγούς της περιοχής. 


(Μελλοντική χρήση του αγωγού. Κοιτάσματα Νοτίου Κρήτης, Βορείου Ελλάδας, Ιονίου κλπ.)


Στον γενικότερο αυτό σχεδιασμό εντάσσονται πλέον κι οι στρατηγικές που βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικά με τα κοιτάσματα που έχουν εντοπιστεί εντός της ελληνικής ΑΟΖ, Νότιος Κρήτη ή και αλλού (Ιόνιο) όσον αφορά το φυσικό αέριο κατ’ αρχάς. Αν και εφόσον κοιτάσματα φυσικού αερίου φθάσουν στην φάση άντλησης τους θα διακινηθούν και αυτά μέσω του EastMed και των τοπικών διακλαδώσεων τους. Ήδη ως γνωστόν για κοιτάσματα νοτίως της Κρήτης και του Ιονίου έχουν ενδιαφερθεί και υπογράψει συμφωνίες για την δεύτερη φάση έρευνας το Consortium EXXON- TOTAL – ΕΛΠΕ. Είχαν προηγουμένως επιβεβαιωθεί συναντήσεις και συζητήσεις μεταξύ πρώην ανώτατου στελέχους αμερικανικής πετρελαϊκής εταιρείας (ελληνοαμερικανός) με κυβερνητικά στελέχη στην Αθήνα, εντατικές ανταλλαγές σκέψεων σε ανώτερο επίπεδο με υπουργικό κλιμάκιο, καθώς και έντονη κινητικότητα του παραπάνω αναφερόμενου στελέχους με τον ισραηλινό πετρελαϊκό παράγοντα καθώς και με την Λευκωσία. Οι επαφές και τα αποτελέσματα τους εντάσσονται όπως πανθομολογείται σε μία γενικότερη κατανόηση εκ μέρους της ελληνικής πολιτικής ηγεσίας (συνολικά) ότι το στρατηγικό μέλλον της χώρας και οι μείζονες εγγυήσεις ασφαλείας που είναι αναγκαίες για το μέλλον εξαρτώνται σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό από την θέση που θα καταλάβει η Ελλάδα στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη είτε ως χώρα σταθμός στην διακίνηση των υδρογονανθράκων (αγωγοί, υποδομές υποδοχής και αποθήκευσης, σταθμοί συμπίεσης κλπ) είτε συμπληρωματικά και ως παραγωγός.
Αντιδράσεις:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

AMNAwebTV

Loading...